PwC România: Impactul modificărilor fiscale asupra taxelor pe consum – Financial Intelligence

Read Time:2 Minute, 13 Second

Impactul modificărilor fiscale asupra taxelor pe consum – Financial Intelligence

Modificările aduse taxelor pe consum – TVA, accize, taxa pe adaosul de zahăr – precum şi legislaţia privind plafonarea adaosului comercial vor aduce un efort suplimentar de interpretare şi implementare, dar şi acţiuni multiple de control şi risc crescut de aplicare a unor sancţiuni pentru producători, furnizori, distribuitori şi comercianţi, potrivit unui comunicat al PwC România.

Efectele modificărilor fiscale

Potrivit experţilor PwC România, modificările fiscale vor avea un impact semnificativ asupra taxelor pe consum. Aceste modificări vor afecta atât consumatorii, populaţia, cât şi producătorii şi comercianţii. Creşterea cotelor de TVA şi accize va duce la scăderea puterii de cumpărare a consumatorilor şi implicit la o reducere a consumului. Aceasta va avea consecinţe negative asupra economiei în ansamblu.

Plafonarea adaosului comercial

Similar altor ţări din UE, România a implementat măsuri de plafonare a preţurilor prin OUG 67/2023. Aceste măsuri au fost luate pentru a proteja consumatorii afectaţi negativ de inflaţie. Astfel, cota de adaos comercial a fost plafonată la 20% pentru procesatori şi comercianţi şi 5% pentru toţi distribuitorii pe lanţul de distribuţie. Implementarea acestor restricţii a fost o provocare pentru companiile din industria alimentară, deoarece modelul de afaceri şi fluxurile operaţionale sunt extrem de complexe.

Monitorizarea şi controlul autorităţilor

Atât Consiliul Concurenţei, cât şi ANAF au fost extrem de active în monitorizarea şi verificarea modalităţii de aplicare a plafonării adaosului comercial. Au fost înregistrate cazuri de sancţionare pentru încălcarea cotelor de adaos. Aceste controale vor continua şi în viitor, conform comunicatului emis de PwC România.

Accize pentru băuturile cu conţinut de zahăr

De la 1 ianuarie 2024, România va introduce accize pentru băuturile nealcoolice cu zahăr adăugat. Produsele care au un nivel total de zahăr mai mare de 5g vor fi supuse acestei taxe. De asemenea, cota de TVA pentru alimentele cu zahăr adăugat (peste 10g/100g produs) va fi de 19%. Există însă probleme de interpretare privind încadrarea corectă a produselor şi aplicarea unor cote de TVA diferite. Aceste aspecte trebuie clarificate pentru a evita confuziile în aplicarea taxelor.

Motivul majorării cotelor de TVA

Specialiştii PwC România explică că majorarea cotelor de TVA a fost determinată de două aspecte. În primul rând, România se confruntă cu probleme de colectare a TVA, iar reducerea cotelor de TVA nu a avut un impact pozitiv asupra colectării. În al doilea rând, extinderea plajei de produse şi/sau servicii cu cote reduse în ultimii ani a dus la scăderea ratei efective de TVA pentru total consum. Astfel, majorarea cotelor de TVA este o măsură luată pentru a îmbunătăţi colectarea şi a reduce deficitul fiscal.

Concluzie

Modificările fiscale aduse taxelor pe consum vor avea un impact semnificativ asupra economiei şi asupra consumator

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %